20231118 HOVE HARMONIE 40cm  150dpi  -  0024.jpg

Harmonieorkest

Als oudste vereniging van Hove, sinds 1878, heeft het Harmonieorkest steeds tot doel gehad om in een aangenaam kader samen te musiceren, muziekonderricht te verzorgen, concerten te geven en als één grote harmoniefamilie samen muziek te beleven in een vriendschappelijke sfeer.

Uiteraard is er sinds de stichtingsdatum heel wat veranderd. Naast de organisatie van de vereniging en de accommodatie in eigendom, is vooral onze muziek enorm geëvolueerd. Van de traditionele mars of ‘hoempapa’ naar heuse filmmuziek, musicals en popmuziek. Maar geregeld halen we toch nog die onverslijtbare klassiekers van onder het stof.

Een flink uit de kluiten gewassen orkest van meer dan 80 muzikanten met meer dan 20 verschillende instrumenten. Allemaal amateurs die hun hobby met passie uitoefenen naar zeer concrete doelstellingen toe. Het plezier en de beleving staan centraal in de vereniging. Een vereniging met een gemiddelde leeftijd van de muzikanten van ongeveer 32 jaar. Over generaties heen wordt hier samen gerepeteerd. Jong leert van oud en omgekeerd. Respect, vriendschap en gezelligheid zijn enkele van de sleutelwoorden. Het Harmonieorkest heeft in haar schoot ook een jeugdafdeling die jongeren voorbereidt op hun overstap naar het Harmonieorkest, Patrick Bruyndonckx startte met onze jeugdharmonie in 1998 en heeft ze zelf 15 jaar geleid.

Elke maandagavond wordt er gerepeteerd onder het waakzame oog en ‘oor’ van dirigent Jasper Charlet. De repetitie start om 20u00 en duurt ruim twee uur inclusief een korte pauze. Gezellig en plezant, maar vergis je niet…hier wordt hard gewerkt! Na de repetitie is er voldoende tijd voor ontspanning, napraten over de muziek en aanverwante zaken… maar al snel komen ook andere gespreksonderwerpen aan bod. Zo worden bestaande vriendschappen onderhouden of ontstaan er nieuwe. Dit alles in een toffe omgeving van de Foyer.

Interesse om muzikant te worden? Schrijf je hier in!

Wil je graag met ons kennismaken?

Bedankt voor uw bericht!