Dirigent

Jasper CHARLET

Sinds september 2023 is Jasper dirigent van ons harmonieorkest.  Hij woont in Antwerpen, maar is afkomstig uit Hove.  En in z’n jeugdjaren was hij spelend lid in onze vereniging.  Inmiddels is hij nog maar 26 jaar en heeft hij al een heel muzikaal palmares bij elkaar. Hij is componist, (contra)fagottist en arrangeur.

Op de vraag hoe hij zichzelf graag voorstelde aan onze trouwe verenigingsleden stuurde hij het volgende terug:

'Hij is zeer fier is om als nieuwe dirigent voor dit mooie orkest te staan en benadrukt de heerlijke sfeer die er heerst. Hij heeft ons duidelijk gemist. Hij vindt een mooie melodie boven complexe harmonie even belangrijk als een fantastisch concert van een gezonde vereniging.

Jasper gaat door genres heen en (s)maakt graag hedendaags klassiek, liederen, filmmuziek en trap.

Als hobby gaat hij graag op onderzoek naar de historische taalkunde van Indo-Europese talen. En culinair houdt hij evenveel van pikante gerechten als van dissonanten in tonale muziek.

En hij kijkt ernaar uit om intensief met onze muzikanten samen te werken aan leuke concerten en ons trouwe publiek zo te leren kennen.'

Jasper Charlet_1.jpg
Muzikale CV
  • Als kind volgde hij fagotlessen bij Geert Philips en later ook harmonielessen bij Stefan Van Puymbroeck.

• Op 16-jarige leeftijd begon hij zijn hogere studies aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar hij studeerde bij Francis Pollet (fagot), Filip Neyens (contrafagot), Wim Henderickx, Alain Craens en Luc Van Hove (compositie). Bij hen behaalde hij masterdiploma's als uitvoerend en creërend musicus.

• Sinds september 2021 volgt hij lessen hafabradirectie bij Steven Verhaert en Jan Van der Roost aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen

• Als componist heeft hij nauwe banden met I SOLISTI, het belangrijkste blazersensemble van België. In 2019 schreef hij voor hen een blaasoctet waarmee ze samen met Jan Decleir door Vlaanderen en Nederland toerden.

• Sinds januari 2021 maakt hij ook deel uit van I SOLISTI MakerSpace, een meerjarenprogramma voor jonge makers binnen de I SOLISTI ACADEMY. In dit kader schreef en creëerde hij op 23-jarige leeftijd de kameropera Heyra met onder meer Liesbeth Devos en Martijn Dendievel.

• Zijn Elegy voor strijkkwartet werd gekozen door Klara en verscheen op Fingerprints #4.

• Hij kreeg ook opdrachten van ensembles als het Desguin Strijkkwartet en het Ryelandt Trio, en werkte mee aan een compositie voor de herdenking van 100 jaar Olympische Spelen in Antwerpen.

• Als (contra)fagottist was hij jarenlang verbonden aan het Euregio Jeugdorkest, waar hij de fagotsectie leidde en met het orkest op tournee ging naar Italië en Oostenrijk, en met het Youth Orchestra Flanders. Verder speelde hij onder meer bij Casco Phil, La Passione en La Chapelle Sauvage.

• Ook volgde hij masterclasses bij gerenommeerde fagottisten als Joost Bosdijk (LSO), Alain Cremers (Munt), Bert Helsen (NOB), Pieter Nuytten (RPhO) en bij contrafagottisten als Karen Gevorkian (Munt), Simon Van Holen (Concertgebouw) en Hans Wisse (RPhO)

• Als arrangeur kreeg hij al op 18-jarige leeftijd zijn eerste opdracht van Night of the Proms. Daarna volgden opdrachten van het Euregio Jeugdorkest, BRYGGEN Bruges Strings en vele anderen. Verder assisteerde hij ook Mathias Coppens.